[Billede af firmalogo]

Lavensby Traktorlaug © 2003-2004

TRAKTORRINGRIDNING 2004 i Bøjden

Igen en spændende oplevelse

Så oprandt tiden, hvor vi skulle til traktorringridning i Bøjden. Vi fik den glæde, at Bøjden Fergusonklub igen inviterede os til traktor-ringridning i Bøjden. Dem som var med året før, kunne sikkert huske det som en meget spændende og meget begivenhedsrig ringridning, som det varmt kunne anbefales at deltage i.

Vi var 7, som skulle repræsentere Lavensby Traktorlaug. Det var Iver, Brian, Hans Erik, Jens, Bent, Torben og Preben. Alle skønne fyre i deres bedste alder. Belært af sidste års erfaringer havde vi aftalt at tage af sted om fredagen den 2. juli, så vi kunne være veludhvilede til lørdagens traktorringridning. Vi fik spændt campingvognen for Nuffield'en, et par telte og noget flydende proviant til chaufførerne kom med og vi var klar til afgang kl. 20:00.

Vi nåede ikke ret langt før de første uforudsete ting skete. Først tabte formanden sin pibe i svinget ind til Guderup. Jens sprang beredvilligt af, løb slalom mellem bilerne, fik fat i piben og blev samlet op af Preben alt imens formanden kørte videre. Dog ikke særlig langt, da han jo trods alt gerne ville have sin pibe igen.

Værre gik det med Iver's gamle Ford. Den mistede vandet og måtte allerede inden Svenstrup på slæb af Torben. Vi andre gjorde holdt hos Aksel og Birthe i udkanten af Guderup, dog ikke Brian. Han var blevet væk. Mens vi ventede på Torben og Iver tankede vi op med den forplejning, som Aksel gavmildt stillede til rådighed. Da Iver ankom fik han endda stillet en vandkande til rådighed for resten af turen.

Mens vi gjorde holdt hos Aksel og Birthe gik det i al sin gru op for Jens, at han ikke havde fået sin nøgle (læs håndsving) med til sin dumper. Dumperen stod allerede ved færgen, men uden nøgle. Straks forsøgte Jens at give Hans Erik skylden, men den gik ikke. Her må Jens virkelig takke Aksel og Birthe for de tilbød at køre Jens hjem (i bil) for at hente nøglen. Jens tog med kyshånd imod tilbuddet, men tog alligevel ikke af sted før han havde fået sin forplejning.

Endelig nåede vi færgelejet. Brian stødte til os. Han havde åbenbart været på en omvej. Jens dukkede også op med nøgle og så var vi klar til afgang.

I Bøjden

Vi nåede til Bøjden uden flere problemer, men der var åbenbart andre, som var kommet ud for problemer. Da vi ankom til ringriderpladsen, så vi en traktor, som ikke havde stoppet i tide ved parkeringen. Den var havnet i grøften. Onde tunger siger, at det var Claus Callesens Ford 3000, men det kan vel ikke passe. Traktoren havde ingen skade taget og var efter et par forsøg trukket flot igen.

Efter at campingvognen og teltene var placeret blev vi trakteret med et solidt aftenmåltid. Det gjorde godt, men der alligevel nogle tørre pletter, som skulle fjernes. I modsætning til Lavensby Traktorringridning, hvor gæsterne den første aften fik gratis øl, skulle vi her hoste op med slanterne - og det blev dyrt for vi var blevet godt og grundig tørstige efter den lange rejse fra Lavensby til Bøjden. Vi fik i løbet af aftenen selskab af bl.a. Bøjden Ferguson Klub's formand Kaj Pedersen, men han er nu ikke noget at skrive hjem om. Han faldt i søvn kl. 02:30.

Næste morgen kl. 08:30 var der morgenbitter ved campingvognen. Vi blev vidne til Franks næsten ekstatiske blik på de små glas og Kajs store betænkeligheder. Efter at Kaj havde nedsvælget medicinen, så vi mærkværdige reaktioner fra hans krop, som nærmest leder tanken hen på en spastiker med åndenød. Herefter fik vi morgenmad og var klar til dagens ringridning.

Traktorringridningen blev et flot arrangement med 50 deltagere. Heraf 7 fra Lavensby Traktorlaug og 8-10 stykker fra Sydals. Arrangementet startede i modsatte ende af Bøjden med en indskrivning af kørerne og en gratis forfriskning. Overfor kunne vi se en brugt jernbanevogn med en traktorlignende genstand ovenpå. Det var såmænd Bøjden Ferguson Klub, der havde til huse her. Meget praktisk med alle diverse traktordele liggende udenfor og Kaj's værksted inden for rækkevidde.

Efter indskrivningen kørte vi i konvoj tilbage til ringriderpladsen. Her gennemførte vi 2 x 6 gennemløb til musik af Memphis Jam Light. Det skal lige nævnes, at musikken var ganske fremragende.

I pausen mellem de 2 gennemløb måtte vor formand tage sig et PowerNap, men desværre afsløredes det også, at det ikke er for godt med hans helbred. Hans drikkevaner har åbenbart ændret sig radikalt. Tjaaa, formænd er nu ikke, hvad de har været, hverken i Bøjden eller Lavensby.

Bent Schultz havde virkelig problemer under ringridningen. Han kunne ikke bremse nok. Det betød, at i køen ved hver gennemridning måtte Preben køre helt op imod Bents Major for at den ikke skulle trille baglæns. Efterfølgende må vi konstatere, at det ikke var Majoren, som havde dårlige bremser, men at det var Bent, som havde dårlige benmuskler. Derfor skal Bent nu kunne fremvise dokumentation for at være meldt ind i Herkules klubben for at kunne leje Majoren igen.

Traktorringridningen blev igen dækket af TV2 / Fyn. De fulgte her op på sidste års afsløringer af, at deltagerne i Bøjden holder forkert på lansen. I indslaget afslører Jens, at deltagerne i Bøjden stadig holder forkert på lansen (indslaget kommer ca. 9 minutter inde i Waders & Laksko fra den 5. juli under Medieklip: TV2/Fyn).

Vinderen af traktorringridningen blev Kresten Krog, der som den eneste tog alle 12 ringe. Resultaterne over deltagerne fra Lavensby Traktorlaug ses herunder. De samlede resultater kan ses på Bøjden Ferguson Klub's hjemmeside eller downloades her.

Placering Antal ringe Navn
5 8 Brian Faust
14 6 Hans Erik Petersen
20 5 Preben Nørskov
25 4 Torben Bjerg
4 Jens Petersen
32 3 Bent Schultz
3 Ivar Krogh

Aftenen bød på helstegt pattegris til musik af Hans Henrik fra Assens (onde tunger siger, at det var Kaj's onkel). Under spisningen gik det galt for Preben Nørskov. Stolen spændte ben for ham og han måtte en tur i gulvet. Anderledes gik det Brian. Han opdagede ikke en flænge i sit ølkrus og heller ikke, at øllet fossede ud over ham selv, mens han drak de resterende dråber.

Senere på aftenen blev Bent meget interesseret i vandrepokalen fra sidste år (og hvem kan fortænke ham i det). Jens Petersen havde helt andre interesser. Det var flagermus. Udenfor teltet slog han en parasol op som afskærmning mod flagermusene, som hele tiden kom susende forbi. Når flagermusene kom forbi, dukkede Jens frem fra parasollen og viftede som en gal med sin hat for til sidst at kaste hatten efter dem, dog uden at ramme blot i nærheden af flagermusene. Det lignede faktisk noget episoden fra "Indiana Jones og det sidste korstog", hvor Sean Connery jagtede måger ude på en strand.

Næste morgen tog Jens med færgen allerede kl. 7:00. Det var vist for ikke at skulle møde Tine igen. Vi andre tog først færgen kl. 9:00 efter en gang morgenmad. Ja, og Bent skulle også på toilettet for at få trykket lettet. Som Bent sagde efterfølgende, toilettet var som tapetseret indvendig efter hans besøg.

Turen hjemad forgik med passende stop undervejs, så det tog det meste af dagen at komme hjem til Lavensby. Især var stoppet hos Jørgen, vores sekretær langvarigt. Han skulle jo høre, hvad han var gået glip af. Afslutningsvis blev hans gårdsplads også signeret på passende vis.

Til sidst fik vi også en lille overraskelse. Vi må jo konstatere, at Bent hele tiden havde ført os bag lyset. Han havde ikke selv betalt de øl, han havde givet ud. Det havde Vivi. Det kan naturligvis ikke undgå at få konsekvenser.

Billederne fra turen fortæller også en del, som ikke er beskrevet her, så tag et kig. Det kan måske være dig, som er med på billederne næste år. Det er bestemt en oplevelse, som kan anbefales.

2015 © Lavensby Traktorlaug

Layout, artikler og fotos på Lavensby Traktorlaug's hjemmeside må ikke benyttes i annoncer eller anden
kommerciel sammenhæng uden lauget's skriftlige accept. Citater med tydelig kildeangivelse accepteres.
Lavensby Traktorlaug påtager sig intet ansvar for evt. trykfejl

Send e-mail til Webmaster med spørgsmål eller kommentarer om dette Websted.